Młody wolontariusz. Praca w hospicjum

Wolontariusze, bezinteresowna pomoc,,Młody wolontariusz. Praca w hospicjum''

1. Co to jest wolontariat
2. Kto może zostać wolontariuszem
3. Jak zostać wolontariuszem
4. Jakie są zadania wolontariusza
5. Praca w hospicjum
6. Dlaczego warto pomagać w wolontariacie
7. Kliknij i pomóż za darmo




Hej Nastowi!

W ostatnim poście pisałam o tym, co zrobić, aby wakacje były udane. Poruszyłam tam temat wolontariatu, który chciałabym dzisiaj rozwinąć. Opowiem Ci o moich wrażeniach i doświadczeniu jako nastoletni wolontariusz w hospicjum. 
________________________________________________

 

 1. Co to jest wolontariat

Na Internecie jest mnóstwo definicji wolontariatu. 
Krótko mówiąc wolontariat to praca na rzecz innych ludzi, za którą nie dostajemy pieniędzy i wykonujemy ją dobrowolnie. Natomiast osobę, która tę pracę wykonuje, nazywamy wolontariuszem.

 

2. Kto może zostać wolontariuszem


Tak naprawdę wolontariuszem może zostać każdy. Nie liczą się poglądy religijne, pochodzenie, wykształcenie, status społeczny, orientacja, płeć czy wiek. Jeśli masz trochę wolnego czasu i chcesz podarować go innym oraz masz potrzebę niesienia pomocy drugiemu człowiekowi, to poszukaj w okolicy odpowiedniej instytucji. Pamiętaj jednak, że nie każdy wolontariat jest odpowiedni dla każdego, ale o tym napiszę w następnym punkcie.

 „Nie liczy się to ile posiadasz, ale ile dajesz innym i jak się z nimi dzielisz”

 

 

3. Jak zostać wolontariuszem


Krok 1. Przemyśl, komu chciałbyś pomagać i co Cię interesuje. 


Tak jak pisałam wyżej: nie każdy wolontariat jest dla każdego. Ja jestem wolontariuszką w hospicjum. Dużo osób, które razem ze mną zdecydowały się na pracę w tym miejscu, zrezygnowały po miesiącu, bo nie umiały poradzić sobie z emocjami, które pojawiają się, gdy ktoś umiera. Wybierz więc coś odpowiedniego dla siebie.


Krok 2. Zastanów się, ile czasu możesz poświęcić na wolontariat

Krok 3. Popytaj, zgłoś się lub zarejestruj

Rozejrzyj się za ofertami dla wolontariuszy w okolicy, popytaj rodzinę lub znajomych. Możesz wybrać się do urzędu gminy lub sprawdzić w szkole, czy nie ma wolontariatu. Dobrym źródłem informacji jest również Internet. Masz również możliwość zostania e-wolontariuszem i działać online. Jeśli jesteś osobą niepełnoletnią, to potrzebujesz zgody rodzica lub opiekuna prawnego.
 

 

4. Jakie są zadania wolontariusza

Zadania wolontariusza mogą być różne, ale priorytetem jest właśnie pomoc. Wszystko zależy od miejsca, wykonywanej pracy.
W schronisku trzeba opiekować się bezdomnymi zwierzętami. Trzeba wychodzić z nimi na spacery, czy też kąpać. Również nie obejdzie się bez sprzątania, umieszczania ogłoszeń w Internecie, w celu znalezienia zwierzakom domu.
Wolontariusz WOŚP zbiera pieniądze do puszek. Za zarobione pieniądze na przykład kupowany jest sprzęt medyczny. O zadaniach wolontariusza w hospicjum możecie przeczytać w punkcie poniżej.


5. Praca w hospicjum


Odkąd pamiętam zawsze starałam się pomagać innym. Zanim zostałam wolontariuszką w hospicjum, musiałam przejść szkolenie, na którym rozmawialiśmy z Panią Pielęgniarką. Opowiedziała nam jak wygląda praca w szpitalu, jakie będą nasze obowiązki i czego możemy się spodziewać. Dostaliśmy do podpisania porozumienie o wykonywaniu świadczeń wolontarystycznych. 
Ale jak to wszystko wygląda w praktyce? Staram się umilać czas Pacjentom szpitala poprzez czytanie książek, wspólne oglądanie telewizji, granie w gry. Myślę, że najważniejszym zadaniem wolontariusza w hospicjum jest jednak rozmowa. Tyle i aż tyle. Poprzez rozmowę tyle ciekawych rzeczy można dowiedzieć się od tych wszystkich Ludzi. Opowiadają o swoim życiu, o dawnych czasach.  Pamiętam, że ostatnio Starszy Pan poprosił mnie, żebym pomodliła się razem z Nim. Stałam więc jakąś godzinę obok łóżka tego Pana i modliliśmy się wspólnie. Innymi zadaniami wolontariusza jest pomoc przy czynnościach pielęgnacyjnych, np. przebieranie, czesanie. Zdarza się, że musimy nakarmić Pacjenta, czy też dać picie. Lubię wychodzić z Pacjentami na dwór. Chcę, żeby poczuli świeże powietrze, a nie siedzieli cały dzień zamknięci w czterech ścianach. 
Niestety w hospicjum są Osoby, które tak naprawdę w każdej chwili mogą umrzeć. Rozmawiasz sobie z Panią, a nagle Jej serce po prostu przestaje bić. Dzisiaj ktoś leży w szpitalnym pokoju, uśmiecha się, a następnego dnia dowiadujesz się o śmierci tej Osoby. 
,,Nigdy nie wiesz czy widząc kogoś, nie widzisz go po raz ostatni’’.




 

6. Dlaczego warto pomagać w wolontariacie

W poprzednim poście pisałam, że zapłatą za moją pomoc w hospicjum jest uśmiech, który widzę na twarzach Starszych Ludzi, do których przychodzę. Pomagając w wolontariacie mamy możliwość poznania nowych osób, od których możemy się wiele nauczyć. Ponadto czujemy satysfakcję i dumę z samych siebie, ponieważ wiemy, że robimy coś dobrego. Zdobywamy również nowe doświadczenie zawodowe. Przez długi czas nie byłam pewna, czy praca lekarki jest dla mnie. Miałam wątpliwości, czy to jest to, co chce robić w życiu, dopóki nie zaczęłam pracy w szpitalu. Gdzieś na Internecie przeczytałam, że wolontariusze żyją dłużej. Ile jest w tym prawdy nie wiem, ale wiem, ze warto pomagać!

,,Kiedy pomagamy innym, pomagamy sobie, ponieważ wszelkie dobro, które dajemy, zatacza koło i wraca do nas''

 

 

7. Kliknij i pomóż za darmo

Chciałabym zachęcić Ciebie do niesienia pomocy innym, młodszym jak i starszym, ludziom i zwierzętom. Kliknij poniższe linki. To nic nie kosztuje, a wiele może zdziałać.
♥Dzieci♥ 
♥Psy♥ 
♥Koty♥ 
♥Schronisko♥ 
♥Więcej♥ 

________________________________________________
Podsumowując, warto pomagać! Jeśli nie w wolontariacie to w inny sposób. Widzisz Starszą Panią, która chce przejść przez ulicę, to weź Ją pod rękę i pomóż przejść na druga stronę ulicy. Pomaganie jest piękne, nie sądzisz? 💙
 


Komentarze

  1. Pomaganie to świetna i przede wszystkim ważna sprawa. Sprawia, że czujemy się spełnieni i szczęśliwi, razem ze stroną, której pomogliśmy. Kiedyś byłam wolontariuszką w schronisku, ale zrezygnowałam przez natłok obowiązków. Ostatnio nawet się zastanawiałam, czy nie dołączyć od nowa.
    pozdrawiam, MÓJ BLOG♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz. Jeśli nie masz czasu na wolontariat, to jest przecież mnóstwo innych sposób, aby pomagać. 😊

      Usuń
  2. Jak dobrze, że napisałaś „pacjenci” przez duże „P”. ;) Po tym widać, że praca w hospicjum jest dla Ciebie czymś wyjątkowym, a jednocześnie bardzo dobrze wpływasz na inne osoby 👍 Ja chcę zostać wolontariuszką w schronisku, lecz trzeba mieć chyba 15 lat (czy 16), toteż sobie jeszcze z rok czy dwa lata poczekam 😔
    Bardzo lubię rozmowy i jestem przekonana, iż kiedyś uda mi się do podobnego hospicjum udać, i z kimś porozmawiać o różnych rzeczach 😍
    Oby Twoje wakacje były nie za gorące, a posty na Twoim blogu ciekawe oraz oryginalne 💋
    Życzę wspaniałego dnia!
    Emma

    blogomoichzainteresowaniach.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i również życzę wspaniałego dnia. Pogoda jest świetna, więc tylko korzystać 😊

      Usuń
  3. Kiedyś należałam do wolontariatu i uważam że nie jest to łatwa praca :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz 😀 No muszę się zgodzić, że praca w wolontariacie nie jest łatwa, ale wiedziałam na co się piszę. Nikt nie mówił, że będzie łatwo, a wiem, że warto... Pozdrawiam ^^

      Usuń
  4. Great post my dear. I really like the way your blog looks.
    Following you! Follow back? :)

    Dnevnik Ljepote

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja chyba nie dałabym rady pracować w hospicjum... prędzej w jakimś schronisku :) Niestety najbliższe jest 50km od mojego miejsca zamieszkania i ciężko mi tam dojechać :/

    Zapraszam na nowy post o koniach. Będzie mi bardzo miło jeśli wpadniesz ♥
    Mój blog-KLIK
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz. Uwielbiam konie, więc chętnie wejdę na Twojego bloga. ^^

      Usuń
  6. Poklikane ♥ To wspaniałe z Twojej strony, że udzielasz się jako wolontariuszka. Ja niestety nie bardzo mam możliwość z powodu braku czasu. Podziwiam Cię, nie wiem czy bym dała radę pomagać w hospicjum, to musi być straszne, patrzeć na śmierć takich cudownych Pacjentów... Mimo wszystko staram się pomagać na tyle na ile mam możliwość. Warto pomagać!
    https://hamster-and-life.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ślicznie dziękuję za komentarz, ale również za ,,poklikanie,,. 😅 Pozdrawiam serdecznie 😊

      Usuń
  7. Pomoc powinna być dla nas priorytetem. Tylko my, ludzie jesteśmy w stanie pomagać. Zwierzętom, chorym ludziom, dzieciom. Dziękuję Ci za ten wpis! Poklikałam wszystkie linki i wstawię je na swojego bloga. W tedy nie zapomnę by codziennie klikać i może inni będą klikać razem ze mną :) Jesteś cudowną osobą, każdy powinien brać z ciebie przykład i uczyć się od ciebie bo masz bardzo dobre serce i jesteś wspaniałym człowiekiem. Ja kiedyś byłam wolontariuszką na wośpie, przez pięć lat z rzędu :)
    Pozdrawiam cieplutko myszko :*
    ayuna-chan.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za Twój komentarz i cieszę się, że również pomagasz i chcesz zachęcić do tego innych Ludzi. Im będzie nas więcej, tym lepiej! 😊

      Usuń
  8. Podobał mi sie post, ale pomgając innym określenie 'dobro wraca do nas' jest raczej tylko abstrakcją. Robienie rzeczy, za które inni mogą być nam wdzięczni to tylko podbudowywanie swojego ego na innych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz. Czyli uważasz, że jeżeli komuś pomagamy, to robimy to tylko, aby podbudować swoje ego, a nie po prostu z dobrego serca? Ja pomagając nie oczekuję od nikogo zapłaty, pieniędzy, wystarczy zwykły uśmiech. Oczywiście zdarza się, że pomaganie działa tylko w jedną stronę. My komuś pomożemy, ale gdy oczekujemy wsparcia od tej osoby, to już jego nie dostaniemy. Pomaganie powinno działać w obie strony. Ale tak czy inaczej powinniśmy pomagać.

      Usuń
  9. Ja od zawsze chciałam "pomagać w wolontariacie" (tak to się mówi?), ale jestem tak wrażliwa i nieśmiała, że sama nie wiem czy to dobry pomysł. Bardzo podziwiam każdego kto w taki sposob pomaga!
    Pozdrawiam cieplutko
    My Blog - aleksandraeva.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też jestem nieśmiała i wrażliwa, a jakoś daję radę. 😅 Wolontariat to dobry sposób na przełamanie ,,bariery,, i otworzenie się na Ludzi. 😊 Pozdrawiam również

      Usuń
  10. Piękna sprawa :)
    http://klaudencja.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne

Ideał Partnera

Co zrobić by wakacje 2018 były udane?